Pagina's

Businessplan op 1 A4: Business Building Blocks

Businessplannen, ieder jaar weer een terugkerende bevalling. In stapels met "slideware" worden de plannen voor het komende jaar toegelicht. Gewapend met het businessplan en het bijbehorende budget worden de "onderhandelingen" met het topmanagement gevoerd. Na het akkoord van de directie verdwijnt het businessplan in een lade en gaan we over tot de orde van de dag. De goede voornemens verdwijnen daarmee als sneeuw voor de zon. Dat moet en kan anders...
Het proces om te komen tot een businessplan is erg belangrijk voor het draagvlak van de plannen binnen de organisatie. Nog belangrijker is dat de doelstellingen die in het businessplan worden afgesproken ook in de praktijk worden gebracht. Immers, niets zo frustrerend als mooie plannen die met veel enthousiasme worden bedacht die niet worden opgevolgd.

Om de plannen levend te houden is het essentieel dat de doelstellingen in een eenvoudig en een overzichtelijk model zijn opgenomen. Dit model kan vervolgens keer op keer worden gebruikt om op terug te grijpen om te zorgen dat de juiste acties worden genomen. Bovendien is het de ideale manier om alle betrokkenen inzicht te geven in de prioriteiten en de voortgang van de plannen. Het model wat daarvoor uitermate geschikt is, zijn de Business Building Blocks:


De Business Building Blocks zitten als volgt in elkaar:
  1. Verticaal komen alle aandachtsgebieden van het businessplan. Denk aan Peoplemanagement, Klanten, Projecten etc. Het is het meest overzichtelijk als er van boven naar beneden een logische samenhang in zit. In bijgaand voorbeeld is dat als volgt: Het uitgangspunt zijn de Klanten - Bij onze klanten voeren we Projecten uit - Deze projecten vullen we in met onze (Producten/ Diensten) Portfolio - Voor deze portfolio hebben we bepaalde Competenties nodig - Voor het in de praktijk brengen van de competenties hebben we de juiste Middelen ("stuff") nodig. De basis voor al onze activiteiten zijn onze Medewerkers. Dus van boven naar beneden = van extern (klanten) naar intern (medewerkers).
  2. Horizontaal komen de top-3 doelstellingen die we voor het betreffende aandachtsgebied willen realiseren. Uiteraard is het ook mogelijk om per aandachtsgebied maar twee of zelf één doelstelling te definiëren. Hoe meer focus (dus minder doelstellingen), hoe effectiever. De ervaring leert dat als voor alle aandachtgebieden drie doelstellingen worden gekozen, het erg lastig is om binnen een jaar al deze doelstellingen worden gerealiseerd.
  3. In de onderste balk van de Business Building Blocks worden de bedrijfswaarden opgenomen.
Een voorbeeld:

Bij het invullen blijken er bovendien verticaal logische verbindingen te ontstaan. Immers, alle doelstellingen zijn (als het goed is) afgeleid van een bepaalde visie en strategie. Om deze visie en strategie werkelijkheid te laten worden moeten de doelstellingen voor de  verschillende aandachtsgebieden (Klanten, Projecten, People, enz) op elkaar aansluiten. Andersom geldt ook: als alle doelstellingen/ prioriteiten zijn ingevuld kan worden gecontroleerd of ze wel/ niet een bijdrage leveren aan de visie en strategie. Is het antwoord "Nee", dan is er niet voor de juiste doelstellingen/ prioriteiten gekozen...

In de praktijk blijkt het model van de Business Building Blocks een bijzonder effectieve manier om de jaardoelstellingen van een bedrijf of afdeling te communiceren met medewerkers, klanten en collega managers. En door ieder kwartaal aan de hand van de Business Building Blocks met al deze betrokken de voortgang te bespreken blijven de doelstellingen levend en wordt er aan de juiste prioriteiten gewerkt...

Wil je de template ontvangen, stuur een email naar leadershipwaves@gmail.com.

2 opmerkingen:

  1. Edwin,

    Kan het kloppen dat dit bekend voorkomt en je al een keer in praktijk hebt toegepast?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan Willem,

    Zondermeer, inmiddels al meer dan één keer met succes toegepast. Praktijkervaring maakt het verschil ;-)

    BeantwoordenVerwijderen