Pagina's

De bedrijfsidentiteit als compas voor de toekomst

Ik laat me graag inspireren door de visie en strategie van vernieuwende CEO's. Bij het lezen van interviews met deze mensen leest valt me keer op keer op hoe eenvoudig én geniaal tegelijk hun ideeën zijn.

Een goed voorbeeld van een CEO met een heldere visie en strategie is de CEO van Lotus (fabrikant van sportauto's), Dany Bahar. Voordat hij bij Lotus kwam werken was hij Brand Manager bij Ferrari. Bahar heeft de (on)dankbare taak om het al 15 jaar verliesgevende Lotus weer winstgevend maken. De richting die hij de komende decennia voor Lotus heeft uitgezet bevat de volgende ingrediënten.
In de eerste plaats weet Lotus zijn roemrijke historie op waarde te schatten. De kernwaarden waarmee de oprichter van Lotus, Colin Chapman, het bedrijf in de beginjaren groot heeft gemaakt blijven het uitgangspunt. Dat betekent onder andere dat iedere Lotus een sportwagen is waarvan het gewicht zo laag mogelijk is. Het benutten van de identiteit van het merk vormt de onwankelbare basis van de verandering.

Ten tweede is het management van Group Lotus compleet vernieuwd. Het nieuwe team bestaat stuk voor stuk uit mensen met een indrukwekkende staat van dienst op hun vakgebied. Door de beste mensen te selecteren en een volledig nieuw team neer te zetten moet Lotus in staat zijn om elke uitdaging aan te gaan.

Als derde worden op het gebied van kwaliteit geen concessies gedaan; de filosofie is om te werken met Duitse precisie en Engelse flexibiliteit. Dat moet helpen om oude merkwaarden te doen herleven, maar ze tegelijkertijd nieuw elan te geven.

Wat mij hierin bijzonder aanspreekt is dat het uitgangpunt voor een compleet nieuwe strategie de unieke bedrijfsindentiteit is. Hoe vaak drijft een onderneming niet ver af van de oorspronkelijke kernwaarden met als gevolg middelmatigheid en afnemende resultaten? Door de kernwaarden als uitgangspunt te blijven hanteren en steeds sterker te maken kunnen zowel klanten als medewerkers zich volledig herkennen in de producten en diensten.

Het compleet vernieuwen van het managementteam en het selecteren van de best mogelijke mensen is in mijn ogen in iedere situatie de belangrijkste randvoorwaarde om succesvol te zijn, zeker als er een omvangrijke transitie op stapel staat. Iedere manager maakt in zijn/ haar carrière wel eens de fout om zonder veranderingen met een bestaand team aan een grote verandering te beginnen. Het loopt maar zelden goed af...

Of Bahar en zijn team succesvol zullen zijn hangt natuurlijk af van meer factoren. Er moet zo kostenefficiënt mogelijk worden geproduceerd, de ontwerpen zullen de doelgroep moeten aanspreken en de kwaliteit moet in lijn zijn met de prijsstelling. Maar met een herkenbare identiteit, een goed team en een voortdurend streven naar de best mogelijke kwaliteit zijn alle voorwaarden voor een mooie toekomst aanwezig...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten